یکشنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ۱۵:۱۴ ۲۹۶
چچ
گردش مالی صنعت بانکی چقدر تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرد؟

مدیرعامل هلدینگ تفتا در اختتامیه چهارمین دوره رویداد فیس‌کاپ تحلیل کرد؛

گردش مالی صنعت بانکی چقدر تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرد؟

تنها 4 درصد بانک‌ها چه در جهان آمادگی جدی برای استفاده از هوش مصنوعی مولد را دارند. این موضوع می تواند برای بانک‌ها تهدید قلمداد شود چرا که تاخیر در ورود به این حوزه موجب کاهش رقابت‌پذیری و واگذاری عرصه به دیگر بازیگران خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ فناوری و نوآوری بانک تجارت در پنل «کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بانکی» که در اختتامیه چهارمین دوره رویداد فیس‌کاپ برگزار شد، گفت: صنعت بانکداری یکی از مستعدترین صنایع برای استفاده از هوش مصنوعی است و در دنیا نیز بعد از حوزه فناوری اطلاعات، رتبه دوم را در استفاده از این فناوری دارد.
محمد فرجود گفت: اثر هوش مصنوعی در صنعت بانکداری جدی است و برآورد می شود 3 تا 5 درصد گردش مالی صنعت بانکی دنیا از ورود این پدیده جدید متأثر شود. به همین دلیل نیز می توان چشم‌انداز روشنی برای گسترش سهم آن در حوزه بانکی و مالی متصور بود. این در حالی است که برخی تحقیقات نشان می‌دهد تنها 4 درصد بانک‌ها در جهان آمادگی جدی برای استفاده از هوش مصنوعی مولد را دارند. این موضوع می تواند برای بانک‌ها تهدید قلمداد شود چرا که تاخیر در ورود به این حوزه موجب کاهش رقابت‌پذیری و واگذاری عرصه به دیگر بازیگران خواهد شد؛ دور و دیر نیست که ابزار‌ها و دستیاران مالی مجهز به هوش مصنوعی به ما بگویند پول‌هایمان را کجا سرمایه گذاری کنیم و سایر خدمات مالی را ارائه دهند.
وی در تشریح این‌که کدام بخش‌ها در صنعت بانکی زودتر از هوش مصنوعی متأثر می‌شوند گفت: پیش‌بینی می‌شود حوزه ارتباط با مشتری در بانک‌ها جزو اولین بخش‌هایی است که هوش مصنوعی کاربرد سریع‌تری در آن داشته باشد. چنانچه می‌بینیم با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی بسیاری از خدماتی که نیاز به ارتباط با مشتری دارد، در حال تغییر است. هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی، تحلیل رفتار و سفر مشتری و حتی تحقیقات بازار نیز به صورت گسترده در صنعت بانکی ورود خواهد داشت.
فرجود افزود: حوزه دیگری که در صنعت بانکداری به سرعت از هوش مصنوعی متأثر خواهد شد، بخش‌های ریسک، کشف تقلب و تطبیق است. این حوزه‌ها به شدت مبتنی ‌بر تحلیل داده هستند و هوش مصنوعی امکان و ظرفیت‌های بسیار بالایی را دراختیار متولیان این حوزه‌ها قرار خواهد داد.
وی ادامه داد: با نگاه به روندهای جهانی در مجموعه تفتا، رویکرد به‌کارگیری هرچه بیشتر هوش مصنوعی در محصولات بانک تجارت را با جدیت دنبال می‌کنیم؛ به عنوان مثال چت‌بات‌هایی را بر اساس هوش مصنوعی و پاسخگویی به مشتریان طراحی کردیم که به‌زودی در اختیار مشتریان بانک قرار می‌گیرد.
مدیر عامل هلدینگ فناوری و نوآوری بانک تجارت بیان کرد: با ایجاد شرکت «داتا» و اضافه شدن آن به گروه شرکت‌های هلدینگ تفتا، ورودی جدی به حوزه تحلیل داده و هوش مصنوعی داشته‌ایم و اقدامات جدی در حوزه داده در بانک تجارت در حال انجام است. در همین راستا بر روی تدوین نقشه راه به‌کارگیری هوش مصنوعی در خدمات و فرایندهای بانک متمرکز شدیم و امیدواریم بانک تجارت در این حوزه نیز به عنوان بانک پیشرو شناخته شود.
رئیس کمیسیون بانکداری دیجیتال انجمن نصر تهران در ادامه این پنل گفت: باید همکاری‌های جدی‌تری میان بخش‌های حاکمیتی و شرکت‌های اکوسیستم دیجیتالی کشور شکل بگیرد تا کیفیت اعتبارسنجی ارتقاء یابد. در حال حاضر شرکت‌های فعال بسیاری در اکوسیستم دیجیتالی کشور با استفاده از داده‌هایی که در اختیار دارند و کمک گرفتن از ابزارهای هوش مصنوعی، اعتبارسنجی هایی برای خودشان انجام می‌دهند که بعضا دقیق‌تر و قابل اتکاتر از اعتبارسنجی‌هایی است که شرکت اعتبارسنجی ایرانیان ارائه می‌دهد. با این تجارب موفق اگر سیستم اعتبارسنجی رسمی و حاکمیتی، داده‌های بخش خصوصی را نیز وارد محاسبات خود کند در بالا بردن کیفیت خدمت رسانی به موفقیت های بیشتری خواهد رسید.
فرجود در بخش دیگری از سخنان خود به تجربه همکاری هلدینگ تفتا با بانک تجارت اشاره کرد و گفت: در دوره جدید تلاش کرده ایم همراهی تفتا و بانک تجارت مبتنی بر حل مساله با درک ساختار اکوسیستم باشد. یکی از اعضای خانواده هلدینگ «تفتا» شرکت تکنوتجارت است که عمدتا با سرمایه‌گذاری بر فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های حوزه مالی و بانکی در کنار بانک تجارت زنجیره‌ خدمات و محصولات را تکمیل کرده است.
وی ادامه داد:نگاه پلتفرمی درمجموعه بانک تجارت و به کمک شرکت های زیرمجموعه همچون سیمرغ تجارت موجب شده تا نزدیک هفتاد API توسعه یابد و با همه بوم‌های کسب‌وکار تعامل داشته باشیم و از قبل این همکاری سرویس های با کیفیت در اختیار مشتریان و ذینفعان قرار گیرد.
فرجود افزود: در لایه بالاتر نیز مدیران ارشد به ویژه تصمیم‌گیرانی که در حوزه فناوری و کسب‌وکار و مجموعه‌های بانکی و اعتباری حضور دارند باید ذهنیت شان را نسبت به فناوری اصلاح و به روز کنند، چرا که ما در این حوزه ناگزیر به روبرو شدن با فناوری های جدید هستیم و باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و انعطاف لازم را داشته باشیم.
این صاحبنظر حوزه فناوری مالی تصریح کرد: رگولاتور در صنعت مالی بسیار موثر است. در ایران با رگولاتورهای متعدد روبرو هستیم؛ در حوزه فناوری های مالی فقط بانک مرکزی نیست، همچنین در بانک مرکزی نیز بخش‌های مختلف و بعضا شرکت‌های تابعه‌ آن در نقش‌ تنظیم‌گر وارد می‌شوند و در بسیاری مواقع بین این رگولاتورها هماهنگی وجود ندارد. و بعضا با یکدیگر نیز هماهنگ نیستند. علاوه بر این متاسفانه در کشور ما نهادهای رگولاتور خود وارد کسب‌و‌کار هم شده‌اند که این مسائل را پیچیده‌تر هم می‌کند.
مدیرعامل هلدینگ تفتا در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی حرکت بانک تجارت در دوره جدید پرداخت و گفت: رویکرد بانک تجارت به ویژه در دوره مدیریت جدید به این سمت رفت که وارد حوزه‌های جدید شود که یکی از آنها حضور جدی‌تر در بانکداری شخصی و دیگری ارائه خدمات بر بسترهای دیجیتال و به‌طور کلی حرکت به سمت بانکداری دیجیتال بوده است.
فرجود ادامه داد:در هلدینگ تفتا نیز رویکرد پلتفرمی در دستور کار قرار گرفت.از سال گذشته اپلیکیشن باجت به عنوان درگاه خدمات دیجیتال بانک تجارت عملیاتی شد.وام ازدواج، تسهیلات مرابحه با سرویس‌های دیگر مثل BNPL و اخیرا سرویس کالانو که ترکیبی از تسهیلات و اعتبارات است در باجت ظهور و بروز یافته است.

منبع:
آدرس کوتاه شده: